|
شما در حال خواندن ...
تاریخ, تحلیل و تفسیر

تفاوت های خمینی و خامنه ای در سیاست ورزی

نیلوفر زارع

جرس: گروهی از نزدیک ترین یاران و همراهان آیت الله خمینی که با تعبیر خط امامی ها در فضای سیاسی ایران شناخته می شوند بیست و یک سال پس از درگذشت وی به صریح ترین منتقدان نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده اند. میرحسین موسوی،مهدی کروبی،آیت الله یوسف صانعی، اعضای احزابی همچون جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از جمله کسانی هستند که اعتقاد دارند پس از درگذشت بنیانگذار انقلاب، قطار جمهوری اسلامی از روی ریل خارج شده و به انحراف رفته است. آنها گرچه به دلیل ملاحظات قابل فهم کمتر به صراحت از نقش کلیدی آقای خامنه ای رهبر کنونی ایران در انحراف این قطار سخن می گویند اما از خطوط سفید لابلای انتقادهای آنان می توان دریافت که خط امامی ها مسوولیت انحراف انقلاب را بیش از همه متوجه رهبری نظام می دانند.در سوی دیگر هواداران آقای خامنه ای هم در دفاع از وضع موجود خط امامی ها را متهم به زیرپا گذاشتن ارزشهای بنیادین انقلاب و عبور از آرمانهای آیت الله خمینی می کنند. هواداران حکومت از همین رو پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته پروژه منزوی سازی خط امامی ها را تا جای ممکن پیش بردند،گروهی کثیر از آنان را روانه زندان کردند،احزاب آنها را به حال تعلیق درآورند ،رهبران مخالف دولت را فتنه گر نامیدند و به خط امامی ها گفتند که راه نجاتشان در تبعیت محض از رهبری است.آقای خامنه ای خود نیز در تعبیری استعاری از مخالفان خواسته بود برای نجات یافتن سوار کشتی نظام شوند که این استعاره معنی دار از جانب مخالفان پذیرفته نشده است.

اکنون در آستانه سالگرد درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی خط امامی ها با گرامی داشت یاد آیت الله خمینی به شیوه ای علنی تفاوت های رهبری وی با جانشین او یعنی آقای خامنه ای را پبشتر برجسته می کنند تا از این رهگذر به رهبر کنونی ایران یادآور شوند که چرا حاضر به تبعیت و پذیرش منویات او نیستند. جرس نیز در ادامه گزارشها پیرامون تفاوت های منش و روش رهبر فقید و کنونی جمهوری اسلامی گوشه هایی از گفتارهای این دو شخصیت را گزینش کرده و در کنار هم قرار داده و قضاوت را به عهده مخاطبان خود گذاشته است. در این گزارش به مقایسه گفتارهای آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای درباره انتخابات ،احزاب و نقش روحانیون در حکومت پرداخته شده است.

آیت الله خمینی: » الآن مى‏ بينيد كه بعض احزابى كه انحرافى هستند و ما آنها را جزء مسلمين هم حساب نمى‏كنيم، مع ذلك، چون بناى قيام مسلحانه ندارند و فقط صحبتهاى سياسى دارند، هم آزادند و هم نشريه دارند به طور آزاد. پس بدانيد كه اين طور نيست كه ما با احزاب ديگرى، با گروههاى ديگرى، دشمنى داشته باشيم.»- سخنرانى [در جمع روحانيون آذربايجان شرقى و غربى (مشكلات امر قضاوت)]

آیت الله خامنه ای:» شما نشان داديد كه دمكراسى واقعى، «مردم سالارى دينى» است؛ مردم مى‏ بينند، مى‏شناسند، تشخيص مى‏دهند، دوست مى‏دارند و رأى مى‏دهند؛ يعنى خود مردم هستند و احزاب، نقش ضعفى دارند؛ نقش حقيقى مال خود مردم است؛ مردم هستند كه اراده مى‏كنند و تصميم مى‏گيرند.» – ديدار اقشار مختلف مردم‏25/3/1384

آیت الله خمینی : «براى سپاهيها جايز نيست كه وارد بشوند به دسته‏ بندى، و آن طرفدار آن يكى، آن يكى طرفدار آن يكى. به شما چه ربط دارد كه در مجلس چه مى‏گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند كه بين سپاهيها هم باز صحبت هست. خوب! انتخابات در محل خودش دارد مى‏شود، جريانى دارد، به سپاه چه كار دارد كه آنها هم اختلاف پيدا كنند؟ براى سپاه جايز نيست اين. براى ارتش جايز نيست اين‏.» سخنرانى [در جمع مقامات كشورى و لشكرى (موانع تشكيل حكومت اسلامى توسط ائمه)] مرداد 1363/ 11

آیت الله خامنه ای : «راجع به مسأله‏ ورود در سياست بحث شد. من حالا مطالبى عرض خواهم كرد و اميدوارم كه اين معنا روشن بشود. به نظر من سئوال ندارد! مگر مجموعه‏ بسيجى – آن هم بسيجىِ انقلاب و دانشجوى انقلاب – مى‏تواند نسبت به مسائل سياسى كشور بى‏تفاوت يا بدون موضع و بدون نظر باشد؟! مگر چنين چيزى ممكن است؟! من، شما دانشجوهاى بسيجى را توصيه مى‏كنم به اين كه محافظه‏كار نشويد و همواره دانشجو و بسيجى – به همان معناى مثبت و پُرخون و پُرتپش – باقى بمانيد… بسيج يك تشكل دو بعدى است: يك اتصال به محيط دانشجويى و دانشگاه و يك اتصال به سپاه دارد. سپاه چيست؟ آيا سپاه صرفاً يك سازمان نظامى است؟ نه، سپاه نماد مقاومت انقلابى و شجاعانه است؛ اين هرگز فراموشتان نشود.» – ديدار اعضاى بسيج دانشجويى دانشگاههاى سراسر كشور31/2/1386

آیت الله خمینی : همان طور كه بارها گفته‏ ام، مردم در انتخابات آزادند و احتياج به قيم ندارند، و هيچ فرد و يا گروه و دسته‏اى حق تحميل فرد و يا افرادى را به مردم ندارند. جامعه اسلامى ايران، كه با درايت و رشد سياسى خود جمهورى اسلامى و ارزشهاى والاى آن و حاكميت قوانين خدا را پذيرفته‏اند و به اين بيعت و پيمان بزرگ وفادار مانده‏اند، مسلّم قدرت تشخيص و انتخاب كانديداى اصلح را دارند. البته مشورت در كارها از دستورات اسلامى است‏.-پيام [به ملت ايران (حفظ شئونات اسلامى و اخلاقى در تبليغات كانديداها)]زمان: 11 فروردين 1367/ 12 شعبان 1408

آیت الله خامنه ای : «آمريكايى‏ها – مثل ياوه ‏گويى‏هاى هميشگى‏شان – باز شروع كرده‏اند كه فلانى بايد بيايد، فلانى بايد نيايد؛ به شما چه نادان‏ها؟! نمى‏دانند كه هرچه بگويند، مردم عكس‏اش عمل مى‏كنند. مى‏گويند: چرا نظارت هست؟ چرا فلان دسته نتوانسته‏اند بيايند؟ چرا فلان‏كس نتوانست بيايد؟ در كشورهاى خودشان انواع و اقسام نظارت‏هاى استصوابىِ غليظ به شكلهاى پيچيده وجود دارد. در كشورهاى غربى همه‏جا موانع حذفىِ فراوان وجود دارد. الان در امريكا يك نفر را نشان بدهند كه در طول دويست سال گذشته بيرون از دو حزب معروف امريكا سر كار آمده و رئيس‏جمهور شده. اين معنايش چيست؟- ديدار دانشجويان بسيجى‏5/3/1384

آیت الله خمینی: آن وقت شيطنت اين بود كه سياست از مذهب خارج است و بسيار ضرر به ما زدند و ما بسيار ضرر خورديم و آنها هم بسيار نفع بردند. اين مطلب شكست خورده. حالا مى ‏گويند كه سياست حق مجتهدين است يعنى، در امور سياسى در ايران پانصد نفر دخالت كنند، باقيشان بروند سراغ كارشان. يعنى مردم بروند سراغ كارشان، هيچ كار به مسائل اجتماعى نداشته باشند، و چند نفر پيرمرد ملّا بيايند دخالت بكنند. اين از آن توطئه سابق بدتر است براى ايران. براى اينكه، آن يك عده از علما را كنار مى‏گذاشت، منتها به واسطه آنها هم يك قشر زيادى كنار گذاشته مى‏شوند، اين تمام ملت را مى‏خواهد كنار بگذارد. يعنى نه اينكه اين مى‏خواهد مجتهد را داخل كند، اين مى‏خواهد مجتهد را با دست همين ملت از بين ببرد. – سخنرانى [در جمع مديران و كاركنان صدا و سيما (رسالت و نقش صدا و سيما)] صبح 9 اسفند 1362

آیت الله خامنه ای : «پس درست توجه كنيد، مسأله، مسأله‏ ى داعيه‏ى خلافت و امامت بود. در راه اين داعيه، ائمه‏ى ما كشته شدند، يا به زندان رفتند. امامت يعنى چه؟ آيا يعنى همين كه مسأله بگويى، و دنيا را ديگرى اداره كند؟ آيا معناى امامت در نظر شيعه و در نظر مسلمين، اين است؟ هيچ مسلمانى اين را قايل نيست؛ چه‏طور من و شماى شيعه مى‏توانيم به اين معنا قايل باشيم؟ امام صادق دنبال امامت بود – يعنى رياست دين و دنيا – منتها شرايط جور نمى‏آمد؛ اما ادعا كه بود. براى خاطر همين ادعا هم آن بزرگواران را كشتند.در زمان حاكميت دين، نبايد بى‏تفاوت بود.پس، اين معناى حاكميت دين است كه پيامبران برايش مجاهدت كردند، و ائمه برايش كشته شدند. حالا حاكميت دين، در بلد و در وطن خود ما – نه آن سر دنيا – به وجود آمده است؛ آيا مى‏شود يك نفر بگويد من ديندارم، من آخوندم، اما خودش را سرباز اين دين نداند؟ مگر چنين چيزى مى‏شود؟ سخنرانى در جمع علما و روحانيون استان لرستان‏30/5/1370

تمام عبارات نقل شده در این گزارش از آیت الله خمینی برگرفته از کتاب صحیفه نور است.

عبارات نقل شده در این گزارش از ایت الله خامنه ای نیز از سایت khamenei.ir استخراج شده است.

منبع: جرس

Advertisements

About Wein

آگاهی چشم اسفندیار خودکامگان است میرحسین

گفت‌و‌گو‌ها

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

RSS روز آنلاين

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS گویا

توییتر

Follow WeinGreen on Twitter

آخرین اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید

سبز نامه

روشی آسان و سریع برای دسترسی به وب سایت‌های فیلتر شده

سبز پروکسی